Probiotyki – dobre bakterie

Probiotyk od BEE to preparat, który zawiera żywe drobnoustroje, mające pozytywny wpływ na funkcjonowanie naszego organizmu. W jelitach posiadamy całe mnóstwo takich bakterii – pomagają one w sprawnie przeprowadzanych procesach trawiennych.

Probiotyki – dobre bakterie

Preparaty te mają za zadanie ochronę jelit przed szkodliwymi bakteriami, pomagają zachować równowagę mikroflory przewodu pokarmowego. Są one odporne na działanie enzymów trawiennych. Regularne stosowanie poszczególnych szczepów bakterii zmniejsza częstość występowania dokuczliwych objawów chorobowych. Wspomagają one bowiem perystaltykę jelit, stymulują pracę układu odpornościowego i zwalczają dolegliwości trawienne.

Apteki – zarówno stacjonarne, jak i internetowe – oferują duży wybór preparatów probiotycznych. Preparaty z rejestracją OTC są przebadane, mają więc udowodnione działanie. Są skuteczne i bezpieczne.

Kiedy probiotyk jest potrzebny

Probiotyki mają dobroczynny wpływ na nasze jelita. Są niezbędne podczas antybiotykoterapii, także gdy występują zaparcia lub biegunki, w zespole jelita drażliwego oraz jego stanach zapalnych. Stosuje się je także podczas infekcji intymnych oraz w dysfunkcjach układu moczowego. Niektórzy lekarze słusznie zalecają wspomaganie pracy organizmu szczepami bakterii podczas występowania różnych alergii skórnych, przewlekłego stresu oraz podczas niewłaściwych nawyków żywieniowych – wspomagają bowiem walkę z otyłością. Stosowanie antykoncepcji, palenie tytoniu, nadużywanie alkoholu – to kolejne wskazania do sięgnięcia po probiotyk.

Naturalne, domowe probiotyki

Istnieje szereg naturalnych produktów, które niejako dezynfekują nasz układ trawienny. Najbardziej znane są oczywiście przetwory mleczne – kefiry, maślanki, jogurty naturalne.

Jednym z probiotyków, które możemy samodzielnie przyrządzić w domu jest kapusta kiszona. Soki z niej są pełne witamin, zwłaszcza B12, B6 i PP oraz całe mnóstwo odpowiedzialnej za odporność witaminy C. Podobne działanie mają kiszone ogórki i buraki. Podczas kiszenia namnażają się bakterie kwasu mlekowego. To one właśnie poprawiają nasze trawienie i usuwają z organizmu szkodliwe toksyny.

Niesamowite właściwości prozdrowotne ma także kwas chlebowy – ale taki naturalny, tradycyjny, bez dodatku chemii i polepszaczy. To orzeźwiający napój o smaku chleba razowego – jest produkowany na drożdżach i bakteriach kwasu mlekowego. Warto go przyrządzić w domu, przepisy można znaleźć bez trudu chociażby w internecie.

 

Probiotyk – czym jest?

Probiotyk jest żywym drobnoustrojem, który tuż po podaniu go w zalecanej ilości wpływa na efekt zdrowotny. Ta żywa kultura bakterii i drożdży działa w ten sposób, że odbudowuje przewód pokarmowy, który może być uszkodzony na skutek przyjmowania antybiotyków przez danego pacjenta. Probiotykiem są zwykle bakterie kwasu mlekowego. Ich drogocenne właściwości znano już w starożytności.

Probiotyk – działanie

Probiotyk działa na wiele sposobów. Spośród najpopularniejszych można wskazać na:

  • wsparcie w przywróceniu równowagi mikroflory jelitowej tuż po antybiotykoterapii,
  • poprawa trawienia oraz wchłaniania odżywczych składników z pokarmu,
  • regulacja pracy jelit,
  • stymulacja pracy odpornościowego układu,
  • tworzenie wokół przewodu pokarmowego bariery przeciwko chorobotwórczym bakteriom.

Niezwykle istotne jest, iż udowodniono, że dane probiotyczne bakterie są skuteczne i swoim działaniem zapobiegają infekcjom obejmującym górne drogi oddechowe i układu odpornościowego. Ponadto, chronia one też organizm przed patogenami i pełnią immunologiczną rolę.

Probiotyk – przyjmowanie

Zgodnie ze źródłami naukowymi, rekomenduje się przyjmowanie na dobę 5 – 10 x 109 CFU – jednostek, które tworzą kolonie i między 250 – 500 mg Saccharomyces boulardii. Probiotyk można przyjmować niezależnie od pory dnia. Jednakże wiele lekarzy sugeruje, żeby przyjąć go wraz z mlecznym posiłkiem, ponieważ zmniejsza on kwasowość żołądka. Ten produkt można przyjmować nie tylko na czczo, ale również tuż po posiłku czy nawet w jego trakcie. Natomiast najważniejsza jest regularność sięgania po dany preparat wraz z probiotykiem.

Probiotyk a antybiotyk

Należy wiedzieć, że istnieje różnica pomiędzy probiotykiem a antybiotykiem. Niektóre szczepy wskazują na oporność adekwatnie do działania antybiotyku i wtedy trzeba to sprawdzać za każdym razem. Zaleca się, żeby zachować nawet kilka godzin odstępu. Wspierając swój układ pokarmowy oraz zapobiegając poantybiotykowej biegunce, ten preparat trzeba stosować podczas trwania jeszcze antybiotykoterapii, a nawet także po jej zakończeniu. W niektórych przypadkach zdarza się, że w celu lepszej regeneracji organizmu, ten proces może trwać nawet kilka miesięcy.

Probiotyk – rodzaje i zastosowanie

Każdy przepisany probiotyk przez lekarza jest dostosowany do grupy wiekowej. Obecnie na rynku są dostępne zarówno dla dzieci jak i dla dorosłych. Każdy z nich jest dopasowany adekwatnie do potrzeb w zależności od jego zawartości, formy podania jak również ilości. Dodatkowo, każdy preparat ma także określony zakres wskazań oraz wpływ na ludzkie zdrowie.

 

 

 

Czym konkretnie jest probiotyk?

Probiotyki, to po prostu żywe kultury bakterii, jakie wyróżniają się prozdrowotnym działaniem w przewodzie pokarmowym. Obecnie, za najlepiej zbadane szczepy bakterii, uważa się między innymi Lactobacillus acidophilus, Lactobacillus casei ssp. rhamnosus, Bifidobacterium animalis ssp. lactis oraz Bacillus coagulans. Te właśnie szczepy, mają wpływ, na przykład na przywrócenie odpowiedniego stanu mikroflory przewodu pokarmowego, podczas przyjmowania antybiotyków, jak również innych schorzeń, które dotyczą układu pokarmowego. Żywe kultury bakterii, bardzo często mogą być przyjmowane z prebiotykami, takimi jak na przykład inulina. Wtedy, takie właśnie połączenie nosi nazwę symbiotyku. Głównym problemem, jaki jest związany z doustnym przyjmowaniem probiotyków, jest to, że jedynie w niewielkim stopniu przeżywają one w przewodzie pokarmowym, zwłaszcza w żołądku. Ponadto, jeżeli będziemy probiotyk (https://www.bee.pl/9421-zdrowa-zywnosc-i-delikatesy-probiotyki) przechowywać w temperaturze pokojowej, to jego stabilność, a co za tym idzie również ilość bakterii, znacznie spada. Co zatem jeszcze musimy wiedzieć o probiotyku?

Probiotyk i jego definicja

Wiele osób zastanawia się, czy jest jakaś definicja probiotyku. Musimy wiedzieć, że to właśnie pojęcie obejmuje żywe drobnoustroje, którymi najczęściej są bakterie, jakie podaje się we właściwej liczebności, jaka powinna stanowić minimum 109 jtk/g preparatu. Te właśnie bakterie, mają bardzo dobry wpływ na mikroflorę jelita i co za tym idzie, również na zdrowie osoby, która je przyjmuje. Na polskim rynku, największą popularnością cieszą się preparaty, które we własnym składzie mają szczepy bakterii kwasu mlekowego z rodzaju Lactobacillus czy Bifidobacterium. Musimy przy tym podkreślić, ze nie każda taka bakteria, jest bakterią probiotyczną. Dane właściwości prozdrowotne są bowiem szczepozależne. Dlatego też, zanim wybierzemy dany probiotyk, musimy kierować się tym, jakie są jego właściwości probiotyczne, charakterystyczne dla danego szczepu.

Jakie właściwości ma probiotyk?

Przede wszystkim, probiotyk ma za zadanie odbudowę uszkodzonej mikroflory jelitowej. Dlatego też, zdecydowanie najczęściej sięgamy po probiotyk, kiedy wystąpią czynniki, które uszkadzają ekosystem jelita, a więc w trakcie oraz po przyjmowaniu antybiotyków, podczas zmagania się z biegunkami wirusowymi oraz bakteryjnymi, jak również wówczas, kiedy planujemy wycieczkę do kraju, gdzie poziom higieny nie jest na wysokim poziomie, a zatem istnieje ryzyko wystąpienia biegunki podróżnych. Dla każdego z nas, prawidłowa mikroflora jelitowa jest bardzo ważna, ponieważ ma ona wpływ na to, czy nasz organizm funkcjonuje dobrze.